Dijital Dönüşüm Başarısızlığının 6 Nedeni

Neden Her Proje Başarıyla Hayata Geçmez?

Mechsoft Bilgi ve İletişim Tek. Tic. A.Ş., Selin Başkan

Dijital Dönüşüm Başarısızlığının 6 Nedeni

Neden Her Proje Başarıyla Hayata Geçmez?

14 Ekim 2021 , Blog Yazılarımız

Özünde dijital dönüşüm, bugün sahip olduğunuz işinizi, daha yeni ve daha yenilikçi bir yaklaşımla, yarın yürütmek İSTEDİĞİNİZ organizasyona, dönüşmesine yardımcı olmakla ilgilidir. Altyapınızı modernize etmenin, kullanıcı deneyimini iyileştirmenin ve cesur yeni bir şirket kültürü yaratmanın en önemli yolu dijital dönüşümdür.

Bununla birlikte, tüm bunları yanlış anlamak da mümkündür ve dikkatli olmazsanız sonuçları felaket olabilir. Dijital dönüşümdeki başarı için, dijital dönüşüm başarısızlığının ilk altı nedenini anlayarak ve ne pahasına olursa olsun bunlardan kaçınarak ilk adımları atmaya başlayabilirsiniz. 

“Kendimiz Yapabiliriz” Zihniyeti Efsanesi

Girişimci ruhla ilgili en takdire şayan şeylerden biri, “her şeyi kendimiz yapabiliriz” ve “bu iş için benden daha iyi kimse yok fikridir. Her ne kadar, işletmeler bu fikirlerle gelişiyor olsa da aynı zamanda, ne yazık ki, dijital dönüşümde şirketlerin başarısız olmasının ana nedenlerinden bazıları da maalesef bu nedenler oluyor.

Dijital dönüşümünüz başarılı olacaksa, yardım istemekten korkmamalısınız. Bu, özellikle teknolojiyle ilgili olabilecek birkaç boşluğu dolduracak destekler bulmak söz konusu olduğunda son derece doğrudur. Bu desteklerin, üzerinde çalışmaya başladığınız andan itibaren uygulama stratejinizin bir parçası olmaları, yanınızda durmaya ve yolun her adımında yardım eli uzatmaya istekli olmaları gerekir.

Çok Hızlı Ölçeklendirmek, Hiç Ölçeklendirmemek Kadar Kötüdür

Çoğu zaman, değişiklikleri başlatanlar, sonuçları olabildiğince çabuk görmek ister. Eğer dijital bir dönüşümde olduğu gibi aynı anda birkaç değişikliği uygulamaya çalışmıyorsanız bu son derece doğal bir beklenti olabilir, ancak böyle durumda bu beklentiye girmek son derece yanlış bir süreçtir.

Bunun yerine, yavaşlayın ve bu küçük ayrıntılara dikkat edin. Çünkü dijital dönüşüm bu detaylardan DOĞAR. İşlemleri birer birer ölçeklendirin ve dönüştürün. Sakın unutmayın, gerçekten acele etmeye gerek yok.

Aşağıdan Yukarıya Yaklaşım

Birçok dijital dönüşümün başarısız olmasının nedenlerinden bir diğeri de Aşağıdan Yukarıya Yaklaşım ile ilgilidir. Yani dijital dönüşüm sürecinin savunuculuğu, süreçleri otomatikleştirme, yeni teknolojileri uygulama veya şirket kültürünü kayda değer bir şekilde değiştirme fikrini seven bir veya belki birkaç seçkin çalışanla başlar.

Bu başlangıç gerçekten ümit vadedici olabilir ancak esasen bu süreçte AŞAĞIDAN YUKARI doğru yapılan çalışmalarda yol boyunca tüm kilit paydaşların katılım sağlamaları gerekir. Pek çok paydaşın katılımı muhtemel olsa da, neredeyse hiçbir zaman %100 destek ile sonuçlanmayacağı göz önüne alınmalıdır. Bu sebeple, bir dijital dönüşüm girişiminin gerçekten başlama şansı bulamadan sonlanması oldukça muhtemeldir.

Bunun yerine, liderliğin İLK olarak başladığı ve yol boyunca dijital dönüşüm girişimlerini müjdelediği bir Yukarıdan Aşağıya Yaklaşım kullanmalısınız.

Siloların Tehlikesi

Şimdiye kadar, birçok dijital dönüşümün başarısız olmasının ana nedenlerinden biri, silo faaliyetine ve özellikle de silo bilgilerine iniyor. Gerçek bir dijital dönüşümün tamamen bir işletmenin özünden gelişmesine izin vermekle ilgili olduğunu asla unutulmamalıdır. Bu nedenle, "herkesin desteğini almak" son derece önemlidir.

Ancak bir departman, diğerinin tamamen farkında olmadığı faaliyetlerde bulunursa, birlikte çalışması ve birbirini tamamlaması nasıl sağlanır? A Departmanı, yaptıklarının, B Departmanı üzerinde çok gerçek bir etkisi olacağını nasıl anlayacak? Departmanlar ve bireyler hala kendi sistemlerini kullanmak istedikleri için bilgi saklanıyorsa, herhangi bir iş birliği türü nasıl mümkün olabilir?

Neyse ki, bu tür durumlardan kaçınmak kolaydır. Bunun için dijital dönüşümünüz başlamadan önce doğru araçlara ve kaynaklara sahip olduğunuzdan emin olmanız yeterlidir. Bunlardan biri de şüphesiz bir bilgi yönetim platformu olan M-Files en belirgin örneklerden biri olacaktır. 

M- Files da dijital dönüşümünüz için kritik bilgilerin nerede depolandığı önemli değildir, çünkü M Files her şeyi bir araya getirmek için birçok farklı havuzla otomatik olarak çalışır. Tüm verilere, bir işletmedeki herkesin erişebileceği basit bir arabirim aracılığıyla erişilebilir; böylece, bilginin çok ihtiyaç duyulduğu bir zamanda kuruluşunuz genelinde serbestçe akmasına olanak tanır.

Belirsiz Hedefler Her Zaman Değişime Direnç Yaratır

Dijital dönüşümünüz için tek hedefiniz “yeni teknolojilerin benimsenmesi” veya “rekabet avantajı elde edilmesi” ise, bu gerçekten düşündüğünüz kadar spesifik olmayabilir. Dijital dönüşümünüze başlamadan önce oturup gerçekten ne yapmaya çalıştığınızı düşünmeniz gerekir. 

  • İşletmenizin yeni bir gelir düzeyine ulaşmasına yardımcı olacak stratejik bir girişimi hayata geçirmeye mi çalışıyorsunuz? 

  • Aklınızda başka türde belirli, kesin bir iş hedefi var mı? 

  • Süreç otomasyonundan, uzaktan çalışmadan veya buna benzer bir şeyden yararlanmaya mı çalışıyorsunuz?

Bu sürecin başında hedefin kendisi açık olduğu sürece, aslında ne olduğu önemli değil… Net olmayan iş hedefleri, ne yazık ki çalışanlarınıza açıklamakta en çok zorlanacağınız hedeflerdir ki bu, onları da dahil etmenin zor olacağı anlamına gelir. Net olmayan iş hedefleri hemen hemen her zaman, düzeltilmesi zor olan değişime karşı bir direnç yaratır, bu yüzden ilk etapta bu tür durumlardan kaçınmanız gerektiğinin önemli olduğunu kabul etmek gerekmektedir.

Her İhtiyaç için Farklı Farklı Çözümler

Dijital dönüşüm sürecinde firmaların birçok farklı ihtiyaçları olabiliyor. Her bir ihtiyaç için farklı farklı ürünler alınmaya başlandığında, zamanla firmalarda birbirinden bağımsız onlarca yazılım oluyor. Buradaki önerimiz, belli amaca yönelik ürünler almaktan ziyade, dijital dönüşümde size yol arkadaşlığı yapabilecek özelleştirilebilir ve geliştirilebilir platformlara karar vermeniz olacaktır. 

ERP bu platformlardan birisidir; fakat özellikle ERP'lerin çözüm olamadığı Doküman Yönetimi, İş Akış Yönetimi, Kalite Yönetimi gibi doküman ve iş akışı bazlı ihtiyaçlarda üründen ziyade platforma karar vermek önemli olacaktır. Yine ERP'lerin çözüm olamadığı CRM, Pazarlama, Proje Yönetimi, Yardım Masası, e-Ticaret ve İnsan Kaynakları gibi alanlarda da tekil çözümlerden ziyade entegre platformlara bakmak faydalı olacaktır. 

Sonuç olarak, dijital dönüşüm uygulamalarının hem müşterilerinize sunduğunuz deneyimi hem de şirket kültürünüzü tek seferde etkileyeceğini unutmayın. 

Yukarıda özetlenen türde hataları yaparsanız, her ikisine de aynı anda zarar verme riskiyle karşı karşıya kalırsınız. Ancak her şey olması gerektiği gibi giderse, her iki alanda da size yıllarca iyi hizmet edecek gerçek rekabet avantajı elde edeceksiniz. 


Dijital Dönüşüm Süreçlerinizde Desteğe Mi İhtiyacınız Var?

Diğer Blog Yazılarımıza Göz Atmayı Unutmayın!