Dijital İK Stratejisi ve Trendleri
İnsan Kaynaklarında Dijital Dönüşüm
25 Ağustos 2021 , Blog Yazılarımız
Artık günümüz iş hayatında müşteri denildiğinde aklımıza iki şey geliyor. Birincisi dış müşteri, ikincisi ise iç müşteri. İşte tam bu noktada amacımız, başarılı bir şirket yapısı ve kurum kültürü kurabilmek için hem dış müşterimizi, hem de iç müşterimizi mutlu etmek. İç müşterilerimiz olan çalışanlarımızın tabi ki mutluluğunu etkileyen birçok neden var; fakat bizler bu yazıda iç müşteri mutluluğunda İnsan Kaynakları Departmanında Dijital Dönüşümün önemine değineceğiz.
Öncelikle Dijital İK Nedir?
Dijital İK, İnsan Kaynaklarını daha verimli, etkili ve iletişimi yüksek hale getirmek için yazılım teknolojilerinin ve özellikle de bulut teknolojilerinin kullanıldığı bir süreç optimizasyonudur. Diğer bir ifadeyle, İnsan Kaynakları süreçlerinin ve çalışma şekillerinin dijital dönüşüm ile evrim geçirmesidir. Tabi ki sadece yeni teknolojilerin kullanılması İK'nin Dijital Dönüşümü için yeterli değildir. Uygulanacak yeni teknolojiler ile beraber, insan kaynağının, yeteneklerin, iş yapış şekillerinin ve ilgili süreçlerin de gözden geçirilmesi gerekmektedir.
Dijital İK, aynı zamanda bir firmadaki Dijital Dönüşüm projeleri için de önemli bir başlangıçtır. Dolayısıyla, İK Liderlerinin bu dijital dönüşümlere Liderlik etmeleri, firmalarının dijital dönüşümdeki başarılarında önemli bir faktördür.
İK birimi üzerinden gerçekleştirilecek bir Dijital Dönüşüm Hikayesi, tek bir birimin değil, tüm personellerin faydalanacağı bir dönüşüm olacaktır. Bu dönüşümden elde edilen faydaları gören farklı birim personelleri, kendi birimlerine özel yapılacak dijital dönüşüm projelerinde çok daha aktif ve beklentileri yüksek şekilde yer alacaktır.
Dijital İK, İnsan Kaynaklarını Nasıl Dönüştürüyor?
Birimler Arası İletişim
Uzaktan çalışma yöntemlerinin her geçen gün daha popüler hale gelmesiyle, birimler ve kişiler arası sanal iletişim çok daha fazla önem kazandı. Dolayısıyla, hem yurtdışında hem de Türkiye'de, iş dünyasının tüm personellerinin birbiri ile iletişimde olabileceği ortamlar yaratması zorunluluk haline geldi. Whatsapp, sms, instagram, facebook, vb. kişisel platformlar üzerinden iletişim kurulması tercih edilmemeli, firmaların, bilgilerini güvenli şekilde koruyabileceği, şirket içi iletişim araçları tercih edilmelidir.
Geleceğe Yönelik İşe Alım Süreçleri
Ofis ortamının belki de bazı firmalar için hiç olmadığı durumlarda, CV'lerin manuel yönetilmesi, iş görüşmelerinin hala kağıt formlar üzerinden yapılması maalesef mümkün olmayacaktır. Tabi ki işe alım sonrası da İşe Başlangıç süreçleri ve yetenek yönetimi de yine dijital ortamda yapılmalıdır. O yüzden kurulacak bir sistem ile hem işe alım süreçleri dijital şekilde kurgulanmalı, hem de işe alım sonrası özlük, eğitim, vb. süreçler kolaylıkla yönetilebilmelidir.
Çalışan Deneyimini Geliştirme
Yazımızın başında da belirttiğimiz üzere, personeller artık firmalar için iç müşteri olarak görülmeli ve nasıl dış müşterilerimizin deneyimlerini geliştirmeye çalışıyorsak, iç müşterilerimiz için de aynı vizyonda olmalıyız. Bu nedenledir ki, personellerimiz dijital çalışma ortamı söz konusu olduğunda, firmaların müşterilerine sunduğu gibi kendilerine de benzer bir kullanıcı deneyimi sağlamasını beklerler.
Çalışanlar için Self Servis Çözümler
Bu başlık aslında çalışan deneyimini geliştirme başlığı ile oldukça uyumludur. İK özelinde ise sunulan İK self servis uygulamalarına odaklanmak gerekir. Çalışanlar kendi birimleri ile ilgili işlerini nasıl ve ne şekilde yönetebileceklerini seçebilmeyi sevdikleri gibi, İK ile ilgili verilerini de kendileri yönetmek isterler. Self Servis Çözüm örneklerini biraz aşağıda görebilirsiniz.
En İyi Yetenekler için Dijital Dönüşüm
Y ve Z kuşakları olarak adlandırılan genç nesil çalışanlar önümüzdeki yıllarda iş gücünün çok büyük bir kısmını oluşturacaklar. Bu kişiler neredeyse vaktinin büyük bir bölümünü mobil ortamlarda geçiriyor.
Sizler bu kişilere, çeşitli İK uygulamarını geleneksel yöntemler ile uygulamak isterseniz, oldukça başarısız olur ve belki de çok önemli yetenekleri firmanızdan kaçırabilirsiniz. İşte bu yüzden bu kuşak çalışanların beklentileri tüm İK uygulamalarını web veya mobil telefonlar üzerinden yönetebilmektir. Bu da ancak İK Uygulamalarının Dijital Dönüşümü ile olur. Dijital Dönüşümü gerçekleştiren firmalar da yetenek kazanma rekabetinde bir adım öne geçerler.
Self Servis Çözümlere Örnekler
Tüm işe alım süreçlerinizi, açık pozisyonların yayınlaması, mülakat görüşmeleri, sınavlar, CV Bankası da dahil olacak şekilde dijital olarak yönetin.
Çalışanlar için masraflarını yönetmek biraz can sıkıcı bir iştir. Bunu zevkli hale getirmek için, süreci dijitalleştirmek oldukça önemlidir. Çalışanlar faturaların ya da fişlerin fotoğraflarını çekip, mobil telefonlar üzerinde kolayca masraf taleplerini girebilmeliler. Bu süreçte yapay zeka teknolojilerinden de faydalanılabilir.
Uzaktan çalışmanın yoğun olduğu bir dönemde, çalışanların hala exceller üzerinden izin taleplerini girmeleri, çıktılarını almaları beklenemez. Ayrıca, kaç gün iznim kaldı sorusunun da cevabı anlık verilebilmelidir.
Farklı, farklı ihtiyaçlar için çalışanların avans talepleri olabilir. Bu süreci, nerede olursa olsun, çalışanlarınız bir tıkla başlatabilmeli ve süreci takip edebilmelidir.
Hemen şimdi detaylı bilgi için CloudOffix HR Cloud'a göz atabilir, 15 günlük demo başlatabilir veya bizimle iletişime geçebilirsiniz.